Deniz Taşıtlarında Kullanılan Yangın Algılama ve Alarm Sistemleri

Hatırlayacağınız üzere önceki bilgilendirmelerimizde;

• Yangın algılama ve alarm sistemleri ile ilgili ihtiyaçların belirlenmesi,

• Binada tesis edilecek sistemin tipinin belirlenmesi

• Algılayıcı tipleri ve bunların projelendirme esasları

• Yangın ihbar butonları ve uyarıcıların projelendirme esasları

• İzleme ve kontrol amaçlı kullanılan cihazlar

• Bölge denetim ve siren/flaşör kontrol amaçlı cihazlar ve kullanım alanları (Gerilim çıkışlı ve kontrollü cihazlar)

• Yangın algılama ve alarm sistemleri ile acil durum anons sistemleri yönetimi

• Yangın anında konfor ve duman egzoz havalandırma sistemlerinin yönetimi için kullanılan elektronik donanımlar ve yönetim yazılımları

• Kablo tipi doğrusal sıcaklık algılama yöntemi ve kullanım alanları

• Hassas duman algılaması amacı ile kullanılan aktif hava örneklemeli duman dedektörleri ve projelendirme esasları

• Patlayıcı ortamlarda yangın ve gaz algılama sistemlerinin projelendirilmesi, malzeme seçimi ve uygulanması

• Yangın algılama ve alarm sistemlerinde kullanılan kabloların seçimi, kablo tesisatları ve hat koruması

• Yangın algılama ve alarm sistemlerinde kullanılan yedek güç kaynakları ve hesaplamaları

• Gazlı söndürme sistemlerinde kullanılan algılama ve kontrol elemanları ile projelendirme esasları

• İtfaiyeci Acil Durum Telefonları ve Kontrol Cihazları ile Projelendirme Esasları

hakkında bilgileri aktarmıştık. Bu yayınımızda da "Deniz taşıtlarında kullanılan yangın algılama ve alarm sistemleri" hakkında bilgileri sizlere aktaracağız.

Deniz taşıtları için en önemli risklerden birisi yangındır. Deniz taşıtlarında yangın oluşması durumunda, insanları tahliye etmenin ve dışarıdan söndürme yardımı almanın güç olması nedenleriyle yangını erken tespit edip, söndürmek çok önemlidir. Söndürmede taşıttaki mevcut kaynakların sınırlı olması ve dışarıdan destek almanın çoğu zaman güç ya da mümkün olmaması nedeniyle, yangını erken algılama sistemleri çok daha özenle uygulanması gerekir.

Deniz taşıtlarında kullanılan algılama ve alarm cihazlarının nem, titreşim ve özellikle makine dairelerinde elektromanyetik girişim gibi etkilere karşı özel olarak dayanımlı imal edilmiş ve belgelenmiş olması esastır.

Uluslar arası sularda dolaşan taşıtlarda tesis edilecek yangın algılama ve alarm sistemleri için "Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi" (SOLAS) Bölüm II-2 ve "Yangın Güvenliği Sistemleri Uluslararası Kod" (FSS) belirleyicidir. FSS standardının 9. Bölümü sadece yangın algılama ve alarm sistemleri ile ilgilidir.

FSS Standardının 9. Bölümünün deniz taşıtlarında uygulanacak yangın alarm sistemleri ile ilgili belirlemelerini kısaca özetleyecek olursak;

• Yolcu gemilerinde yangın tespit dedektörlerinin ve elle uyarı cihazlarının (yangın ihbar butonlarının) konumunu ve türünü belirtme özelliğinde olması yani adresli ve akıllı olması istenmektedir. Yük gemilerinde bölgesel bildirim esaslı sistemler kullanılabilir.

• Yangın ihbar butonlarından alarm geldiğinde ikinci bir komşu alarma ihtiyaç duyulmaksızın tüm uyarı ve aktivasyonlar yapılır. Gerekli görülen hallerde alarm gecikme özelliği atanabilir.

• Yangın alarm sistemi dedektörlerden ve ihbar butonlarından gelen alarm bilgilerine göre tüm sesli ve ışıklı alarm cihazlarını aktif ederler. Tüm bilgiler kontrol merkezindeki ve diğer gerek görülen bölümlerdeki santrallerde görüntülenir.

• Bu sistemler yangını algılama ve alarm verme işlemlerinin yanı sıra; havalandırma sistemi kontrolü, yangın kapıları kontrolü, yangın damperleri kontrolü, sulu söndürme sistemi izlemeleri, duman tahliye sistemleri kontrolü, acil aydınlatma sistemi kontrolü, sabit gazlı söndürme sistemi kontrolü ve izlemesi, kapalı devre televizyon sistemi ve diğer sistemler ile (otomasyon v.b.) kontrol ve veri alışverişi sağlayabilmelidir.

• Deniz taşıtının güç üretim sisteminin arızalanmasına karşı santraller yedek güç kaynakları ile donatılmış olmalıdır. Ayrıca kısa devrelere karşı koruma devre elemanları tesis edilmiş olmalıdır. Hat kopuklukları da denetlenebilir olmalıdır.

• Yolcu gemileri odalarına tesis edilen dedektörlerin altında sesli ve ışıklı uyarı veren cihazlarda tesis edilmelidir. Uyunan mekanlarda alarm ses şiddeti 75 dB olmalıdır.

• Kullanılacak ekipmanların EN 54 standartlarına uygun marine sertifikalı olması gerekir.

• Dedektörler duman, ısı, alev ve kombinasyonlardan oluşan tiplerde olabilir. Ortamdaki yangın etkisi önceliğine göre uygun tipte dedektörler seçilir.

• Yangın algılama ve alarm sistemleri için kullanılacak kabloların alev geciktirici olması istenmektedir. Yolcu gemilerinde ise tüm kabloların yangına karşı dayanıklı olması istenmektedir.

• Sistemde bölgelendirme yapılırken, konaklama alanları, hizmet alanları ve makine dairelerin ayrı bölgelere ayrılması şarttır. Dolayısıyla kablo çevrimlerinin ayrı olması gerekir.

• Dedektörlerin optimum performansı sağlaması ve olumsuz koşullardan etkilenmemesi için havalandırma kanal ağızlarından mümkün olabildiğince uzak olması, düzensiz hava akımı olabilecek noktalardan uzak olması sağlanmalıdır.

• Duman dedektörleri için 74 m2, ısı dedektörleri için ise 37 m2 en fazla koruma alanı olarak kabul edilecektir.

• Merdiven boşluklarında en azından üst seviyede bir dedektör olmalıdır.

• Odaların banyo kısımları ile genel mekanlardaki tuvaletler gibi yangın riski çok az ve ya hiç olmayan alanlarda dedektör kullanmaya gerek görülmez.

• Yanıcı gazların erken tespiti için gerekli görülen mekanlarda uygun tipte gaz dedektörleri tesis edilir.

• Test, bakım ve tatbikatlar için uygun talimatlar ile sistemin minimum yedek bileşenleri hazır bulundurulmalıdır.

• Dedektörlerin temizlikleri peryodik olarak yapılmalıdır.

• Test, bakım, temizlik, arıza, alarm gibi tüm işlemler sistem kayıt defterine işlenmelidir.

Mavili Elektronik Tic. ve San. A.Ş. Tarafından Üretilen Denizci Tipi Ürünler ve Sahip Olunan Belgeler

Marine serisi ürünler, deniz taşıtlarında kullanılabilir olması için SOLAS 74 ve FSS normlarına göre test edilmiştir ve Türk Loydu tip onay sertifikasına sahiptir.

Denizci Tipi Yangın Algılama ve Alarm Sistemlerimiz yıllardır Türk Loydu tip onay sertifikasına sahip olduğu gibi, IACS* üyesi klas kuruluşu olan Russian Maritime Register of Shipping'den tip onay sertifikası alarak uluslar arası sularda da tercih edilir olmuştur.

*IACS üyesi klas kuruluşları:

Denizci tipi ürünlerimiz ile ilgili detaylı bilgilere aşağıdaki kısa yol üzerinden erişebilirsiniz.

http://www.mavili.com.tr/urunlerimiz/denizci-tipi-yangin-algilama-ve-alarm-sistemleri.html

Değerli Çözüm Ortağımız,

Bu aylık bu kadar, önümüzdeki yayınımızda, Kablo galerinde kullanılan yangın algılama ve alarm sistemleri ve uygulamaları hakkında sizleri bilgilendireceğiz. Sorularınız ve merak ettiğiniz konularda bizleri arayabileceğinizi hatırlatır, çalışmalarınızda başarılar dileriz.

Saygılarımızla...